Soalan & Jawapan-FAQ

1.) Saya masih kurang jelas bagaimana Intelligent Power Saver berfungsi?
Intelligent Power Saver ini adalah satu alat khas yang mengandungi 2 kapasitor di dalamnya iaitu kapasitor 24kw dan 48kw untuk kegunaan plug soket single phase. Kapasitor 24kw digunakan pada kawasan yang kecil contoh bilik manakala kapasitor 48kw digunakan pada kawasan yang luas contoh sebuah rumah.Kedua-dua kapasitor ini berfungsi untuk menambahkan tenaga bagi membolehkan meningkatkan peratusan power factor tanpa menjejaskan prestasi sebenar peralatan elektrik sedia ada.

Intelligen Power Saver adalah dikategorikan sebagai 'gadget' atau peralatan istimewa yang boleh digunakan dengan sah dan selamat. Ia adalah sama sepertimana anda memasang peralatan elektrik lain seperti TV, peti ais dan kipas angin.

Keperluan penggunaan kapasitor aadalah untuk penjimatan dan mengawal selia pembaziran tenaga. Kaedah ini yang sudah lazim digunakan oleh pihak-pihak pembekal tenaga kepada pengguna seperti Tenaga Nasioal Berhad (TNB) di Semenanjung, Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) di Sabah dan Sarawak Electricity Supply Corporation (SESCO) di Sarawak.

Perbezaan penggunaan alat Intelligent Power Saver ini adalah hanya digunakan untuk keperluan kawasan kecil seperti perumahan, pejabat, permis dan sebagainya iaitu keperluan jumlah penggunaan perbulan di antara 350kWH sehingga 10,000kWH sahaja.

Peralatan ini bukan sekadar untuk penjimatan elektrik, malah ia juga berfungsi sebagai penstabil voltan bagi mengawal arus elektrik yang secukupnya secara automatik sekiranya berlaku ketidakstabilan penerimaan kuasa elektrik untuk kegunaan kediaman anda.

2.) Apa fungsi penstabil voltan atau stabilizer ini?
Keperluan kadar voltan yang dibekalkan di Malaysia adalah di antara 220v-240v. Kegunaan voltan ini boleh berubah bergantung kepada beberapa faktor tertentu iaitu kekerapan berlakunya ketidakseimbangan voltan yang mana boleh menyebabkan mudahnya berlaku kerosakan pada alat-alat elektrik lain.

Dengan adanya fungsi 'stabilizer' yang dimiliki oleh penjimat elektrik pintar ini, maka ia dapat membantu mengawal voltan lebih konsisten tanpa sebarang pembaziran serta dapat memanjangkan jangka hayat peralatan elektrik anda.

3.) Adakah alat penjimat elektrik ini salah digunakan di rumah? Saya bimbang akan didakwa oleh TNB kerana mencuri elektrik.
Penjimatan kaedah Power Factor adalah cara yang disyorkan oleh Suruhanjaya Tenaga (ST). Ianya sah dan tidak salah disisi undang-undang.

4.) Adakah saya perlu memiliki lesen untuk membeli penjimat elektrik ini?
Pihak pengeluar produk ini sudah di ikhtiraf dan mendapat persijilan ISO9001:2000/014 UKAS (Quality Of Management) serta sijil CE. Pengeluaran produk ini sama seperti produk elektrik yang sama taraf persijilan yang perakui seperti “gadjet” pintar keluaran Apple (Iphone), Samsung (Galaxy Note), Komputer riba dan sebagainya. Anda bukan mencuri elektrik. Pemasangan alat ini sama seperti alat elektrik lain seperti TV, peti sejuk dan sebagainya. Anda tidak perlu mengubahsuai apa-apa samada meter DB dan soket-soket lain.

Anda harus faham bidang kuasa pihak TNB, SESB, SESCO. Sebarang alat elektrik yang dipasang di dalam rumah bukan menjadi tanggungjawab mereka. Contohnya, anda memasang TV, peti sejuk, penghawa dingin dan sebagainya.

Adakah anda perlu merujuk kepada TNB atau ST terlebih dahulu?
Mereka hanya bertanggungjawab pada peralatan yang dipasang daripada meter sehinggalah ke ibu sawat. Oleh itu, adalah kesalahan besar jika anda mengubahsuai atau menggangu peralatan mereka bermula dari meter hinggalah ke ibu sawat. Saya pasti anda tentu tidak akan melakukannya.

5.) Jadi, kalau begitu siapa yang bertanggungjawab pada alat elektrik di dalam rumah samada ia selamat atau tidak? SIRIM ke?
Pihak yang bertangungjawab sepenuhnya untuk memantau penggunaan sesebuah peralatan elektrik di dalam rumah ialah Suruhanjaya Tenaga (ST). Dahulunya dikenali sebagai Jabatan Bekalan Elektrik (JBE). Bukannya SIRIM!

6.) Betul ke Power Saver ini boleh menjimatkan bil elektrik?
Itulah tujuan alat ini dicipta. Keberkesanan alat ini telah dibuktikan daripada ujikaji yang telah dilakukan sendiri oleh pihak SIRIM. SIRIM mengesahkan ianya berfungsi sebagaimana tujuan ia dicipta dan berfungsi dengan baik.

Tambahan pula, daripada maklumbalas di kalangan pengguna yang menggunakan Power Saver ini, mereka telah memperolehi penjimatan kepada bil  elektrik mereka.

Penjimatan antara 30%-40% kebiasaannya akan direkodkan untuk penjimatan dalam keadaan biasa. Peratusan penjimatan ini bergantung kepada jenis bebanan dan penggunaan peralatan elektrik yang digunakan.

Dalam sesetengah keadaan, penjimatan melebihi 30% direkodkan terutamanya penggunaan berhampiran kilang-kilang dan kawasan industri dimana banyak berlaku 'power loss' pada tenaga elektrik.

Anda tidak perlu bimbang kerana alat ini dilindungi oleh jaminan wang dikembalikan, maka anda boleh membuat tuntutan sekiranya tiada pengurangan bil yang direkodkan.

7.) Adakah kerajaan atau pihak ST melarang penggunaan alat ini?
Tidak, sebaliknya ia sangat digalakkan kerana alat seperti ini dapat menghasilkan 'high energy rating equipment'. Sebagai contoh, apabila anda membeli penghawa dingin atau mesin basuh baru, anda ada pilihan memilih samada mesin basuh atau penghawa dingin jenis 'high energy rating' atau 'low energy rating'.

Peralatan elektrik yang mempunyai 'high energy rating' sebenarnya akan menggunakan tenaga elektrik yang kurang berbanding peralatan yang mempunyai 'low energy rating'. Anda boleh melihat label 'high energy rating' ini kebiasaannya pada kotak peralatan elektrik tersebut.

Namun demikian, peralatan 'high energy rating' adalah lebih mahal daripada 'low energy rating'. Produk penjimat elektrik pintar ini pula berfungsi sama seperti alat elektrik 'high energy rating' tersebut.

9.) Bagaimana caranya memasang alat ini?
Pemasangan Power Saver ini sangat mudah. Cuma masukkan saja plug Intelligent Power Saver ini ke soket 13 Amp (pin). Pasangkan di soket yang paling hampir dengan Distribution Box (DB) atau mana-mana soket. Kemudian 'on'kan.

Sekiranya anda mengguna elektrik pada kawasan yang kecil anda hanya ON-kan suiz 24kw, manakala menggunakan kawasan yang luas ON-kan suiz 48kw.

10.) Adakah Intelligent Power Saver ini memerlukan penyelenggaraan?
Tidak. Ia tidak memerlukan sebarang penyelenggaraan pun. Anda tidak perlu melakukan apa-apa pengubahsuaian atau penggantian pada komponen alat penjimat elektrik ini sepanjang tempoh penggunaan.

11.) Adakah perlu pengubahsuaian pada pendawaian elektrik sedia ada?
Tidak perlu. Anda tak perlu buat sebarang pengubahsuaian pada litar elektrik atau DB anda. Ia sememangnya dicipta secara konsep 'plug & play'. Plug saja ke soket anda.

Ya memang ada alat penjimatan elektrik yang lain yang memerlukan anda melakukan pengubahsuaian di DB, tetapi bukan alat penjimatan power saver ini.

12.) Adakah alat ini ada Jaminan atau Warranty?
Ya. Oleh kerana kami mementingkan kepuasan pelanggan dan kualiti produk, Intelligent Power Saver ini mempunyai jaminan 24 bulan yang merangkumi 'manufacturing' atau 'material defects'.

Anda tidak perlu bimbang kerana jika alat ini tidak berfungsi seperti mana biasa dalam tempoh 24 bulan daripada tarikh beli, maka kami akan gantikan dengan yang baru kepada anda.

13.) Apakah skop Jaminan 24 bulan tersebut?
Skop Jaminannya mudah, tiada yang diselindungkan. Jika ia tidak lagi berfungsi seperti kebiasaannya, berkemungkinan terdapat komponen yang rosak di dalamnya. Salah satu tanda ialah melihat kepada lampu hijau yang menyala pada Intelligent Power Saver ini. Jika ia tidak menyala ketika alat ini ON-kan, mungkin terdapat kerosakan komponen pada alat ini.

Hubungi kami dan hantarkan terus Intelligent Power Saver tersebut kepada kami secara pos. Sertakan bersama resit jualan atau nombor pendaftaran Kod yang terdapat di resit anda  sebagai bukti pembelian.

Sebaik kami menerimanya, kami akan menggantikannya dengan yang baru. Tiada kos tambahan penghantaran. Ia PERCUMA!

14.) Apakah yang tidak dijamin dalam tempoh Jaminan 24 bulan?
Perkara berikut adalah kerosakan yang tiada dalam jaminan:-

Jatuh - samada sengaja atau tidak.
Diubahsuai - luaran atau dalaman.
Kerosakan disebabkan gangguan lain seperti litar pintas.
Bencana alam - banjir atau gempa bumi.

15.) Saya berminat dengan alat ini dan ingin membeli. Bagaimana caranya?
Untuk membeli sangatlah mudah. Anda boleh membeli dengan cara mengisi Borang Pesanan dalam laman blog ini.

Bayaran boleh dilakukan secara online, tunai, cek, money order atau melalui mesin ATM.

16.) Jika berlaku kerosakan ketika penghantaran pesanan, bagaimana? Ada jaminan tak?
Sistem penghantaran secara Pos Laju adalah cepat dan selamat.

Namun jika berlaku kerosakan yang disebabkan semasa penghantaran, pesanan anda adalah dilindungi. Jika ketika menerima alat ini anda merasakan seperti ada sesuatu yang tidak kena pada alat ini, sila laporkan kepada kami untuk melakukan penghantaran semula.

Hantarkan terus Intelligent Power Saver tersebut kepada kepada kami secara pos. Sertakan bersama resit jualan sebagai bukti belian.

17.) Saya nak mencuba dahulu. Boleh tak bagi free dulu? Kalau berkesan baru saya beli?
Memandangkan alat ini mempunyai Jaminan Wang Dikembalikan 6 Bulan, maka cara tersebut adalah tidak praktikal untuk dilakukan.

Anda tidak perlu bimbang kerana anda boleh membuat tuntutan jaminan wang dikembalikan sekiranya terbukti tiada pengurangan pada bil bulanan anda.

18.) Adakah alat ini selamat ?
Ya. Alat ini dicipta mengikut standard  piawaian ISO 9001:2000/014 serta pembuatan yang tinggi.